خانه / پاسخ به شبهات / آیا شر از خداوند سرچشمه میگیرد؟

آیا شر از خداوند سرچشمه میگیرد؟

بسمه تعالی

آیا شر از خدا سرچشمه میگیرد؟ (تنقضات قرآن)

ناقد قرآن میگوید:

درایه ۷۸ سوره نساء میگوید هم خیر و هم شر از طرف خدا می آیند

أَيْنَمَا تَکُونُوا يُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هٰذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَا لِهٰؤُلاَءِ الْقَوْمِ لاَ يَکَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً (۷۸)

هر كجا باشيد ، شما را مرگ درمى‏يابد ; هر چند در بُرجهاى استوار باشيد . و اگر [ پيشامد ] خوبى به آنان برسد ، مى‏گويند : « اين از جانب خداست » ; و چون صدمه‏اى به ايشان برسد ، مى‏گويند : « اين از طرف توست . » بگو : « همه از جانب خداست . » [ آخر ] اين قوم را چه شده است كه نمى‏خواهند سخنى را [ درست ] دريابند ؟

﴿النساء، ۷۸

در آیه بعد میگوید تنها خیر از خدا ریشه میگیرد

مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً (۷۹)

هر چه از خوبيها به تو مى‏رسد از جانب خداست ; و آنچه از بدى به تو مى‏رسد از خود توست ; و تو را به پيامبرى ، براى مردم فرستاديم ، و گواه بودن خدا بس است .

﴿النساء، ۷۹﴾

و این یکی از تناقضات قرآن است.

پاسخ:

ابتدا چند نکته

اول: (سَيِّئَة) بمعنای شر نیست بلکه آنچیزی است که از نظر مردم سختی و گرفتاری محسوب میشود.

دوم: از آنجا که سختی برای هر سه گروه مردم، اعم از کافران و مومنان و اولیاء الهی پیش میآید ، در معارف قرآنی برای هر کدام حکمتی آورده شده :

بلاء برای کافران باعث عذاب، برای مومنان مایه بیدارباش و برای اولیاء الهی عامل ترفیع درجه و اجرای منویات الهی است.

در نتیجه: بسته به اینکه ما در کدامیک از این سه گروه باشیم بلاها  را میتوان تفسیر کرد.

یعنی بلاها از جانب خداوند صادر میشود ولی بلایی که برای دسته اول و دوم نازل میشود منشاء نفسانی دارد (خودشان)

لکن بلایی که برای دسته سوم (اولیاء الهی) نازل میشود منشاء الهی دارد. و فرق مابین این دو بسیار زیاد است. از همینجا مشهور استکه:

“البلاء للولاء”

مثال: در واقعه کربلا همه مردم اعم از دوست و دشمن مبتلا هستند. اما آن واقعه برای عده ای فقط محرومیت، برای عده ای عامل روشنگری و برای عده ای جاودانگی در دل ها و دنیا و آخرت است.

( سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز      مرده آنست که نامش به نکویی نبرند )

توضیح بیشتر:

در آیات دیگری هم این مطلب آمده

وَ مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَيْدِيکُمْ وَ يَعْفُو عَنْ کَثِيرٍ (۳۰)

و هر [ گونه ] مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست ، و [ خدا ] از بسيارى درمى‏گذرد .

﴿الشورى‏، ۳۰﴾

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لاَ فِي أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فِي کِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذٰلِکَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (۲۲)

هيچ مصيبتى نه در زمين و نه در نفسْهاى شما [ به شما ] نرسد ، مگر آنكه پيش از آنكه آن را پديد آوريم ، در كتابى است . اين [ كار ] بر خدا آسان است .

﴿الحديد، ۲۲﴾

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌(۱۱)

هيچ مصيبتى جز به اذن خدا نرسد ، و كسى كه به خدا بگرود ، دلش را به راه آورَد ، و خدا [ ست كه ] به هر چيزى داناست .

﴿التغابن‏، ۱۱﴾

یعنی اگر دسته اول و دوم (کافر و مومن) بدی نمی کردند و اطاعت خدا را بجای اطاعت از نفس برمیگزیدند به سختی از نوع اول و دوم مبتلا نمیشدند.

در حقیقت منشاء اینکه خداوند آنها را به “سَيِّئَة” دچار فرمود نفس خطاکار ایشان بوده نه اراده مستقیم خداوند ( برای اولیاء الهی اراده مستقیم خداوند فقط دخیل است.)

چنانکه اگر فرزندی خطا کند پدر اورا توبیخ میکند و میتوان گفت خود فرزند توبیخ را شامل حالش کرد و میتوان گفت توبیخ را پدر انجام داد و از جانب پدر صورت گرفت اما منشاء توبیخ خود فرزند بوده.

( یک بار دیگر چهره ناقد قرآن را رصد کردید؟

قضاوت ، آنهم بدون علم؟!!!

اینست شیوه امثال ناقد قرآن . و الا در مقابل حق  جز تسلیم محض بودن فقط از روی نادانیست)

والحمدلله رب العالمین

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

سلام اینجانب سید رضا طباطبایی حدود سی سال در مسیر تحقیق راجع به چیستی و کیستی خودم بسر میبرم. بلطف خدا و به مدد عقل خدا دادی، اسلام را شناختم و به آن باور دارم و مجدانه دوست دارم که همه مردم دنیا ازین زلال حق بهرمند شوند. از محضر اساتید بزرگواری چون آیه الله زاهدی ره، آیه الله بهجت ره، آیه الله جوادی دام عزه، آیه الله حسن زاده دام عزه و بزرگان حق جو و اهل صفا استفاده نموده ام. کتبی نوشته ام و مشغولیتهایی مثل همین سایت در راستای فهم حقانیت دین عزیز اسلام بویژه مذهب شیعه اثنی عشری دارم. و ادعا دارم که کوچکترین غلط یا نقص در قرآن وجود ندارد(بحقیقت معجزه است) و این یافته سالها تحقیق آزادانه اینجانب است. از سویدای وجودبر محمد و آل طاهر او درود میفرستم و از خداوند فرج منجی بشریت، یعنی امام زمان علیه السلام و تا آن زمان، بقای نظام اسلامی و طول عمر رهبر عزیزم آیه الله العظمی سید علی خامنه ای را خواهانم. و سلام و درود بر جوینده راه حق

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *