خانه / شبهات قرانی / كرويت زمين در قرآن

كرويت زمين در قرآن

كرويت زمين در قرآن

 پاسخ به یک شبهه:

اگر چه گفته شده که فردي به نام ساسنوس ۳۰۰سال قبل از ميلاد مسيح كه حدود ۲۳۵۰سال پيش تحقيق كرد و گفت كه سايه زمين است كه روي خورشيد يا ماه مي افتد اما ما اين ها را نمي بينيم اين دليل بر اين نيست كه كه گرگ اين ها را مي بلعد . اين دلالت مي كند كه قبل از اسلام بحث كرويت زمين مطرح شد بود . به شدت او را كوبيدند و هيچ دانشمندي اين ها را قبول نكردند تا اينكه گاليله چند سال بعد از نزول قرآن ، عدسي درست كرد و آن ها را طوري ترتيب داد كه يك تلسكوپ درست كرد . با تلسكوپ به مريخ و مشتري نگاه كرد . حول مشتري نقاط نوراني را ديد كه حركت مي كنند فهميد كه اين ها سياره هستند و ستاره نيستند وقتي دقت كرد ديد بعضي از آن ها ناپديد مي شوند و بعد دوباره پديد مي آيند . فهميد كه بخشي از اجرام هستند كه دور كره ي زمين نمي چرخند بلكه دور اجرام ديگر مي گردند و نتيجه گرفت كه:

 زمين مركز همه چيز نيست .

لکن كرويت زمين و اينكه زمين مركز نيست را حدود ۸۰۰ سال پيش فهميديم . قران صريح و واضح و بدون اين كه ترديدي باشد در قالب يك آيه متشابه بحث كرويت زمين را بيان كرد و این همان اعجاز علمیست که کار بشر نیست .

 در قرآن مجید آیاتى وجود دارد که تنها با مسئله کرویت زمین تطبیق مى کند

از جمله

وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ کَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَکْنَا فِيهَا وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا وَ دَمَّرْنَا مَا کَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ مَا کَانُوا يَعْرِشُونَ‌ (۱۳۷)

و به آن گروهى كه پيوسته تضعيف مى‏شدند ، [ بخشهاى ] باختر و خاورى سرزمين [ فلسطين ] را كه در آن بركت قرار داده بوديم به ميراث عطا كرديم . و به پاس آنكه صبر كردند ، وعده نيكوى پروردگارت به فرزندان اسرائيل تحقق يافت ، و آنچه را كه فرعون و قومش ساخته و افراشته بودند ويران كرديم .﴿الأعراف‏، ۱۳۷﴾

 

در این آیه که پیروزى بنى اسرائیل را بر فرعونیان بازگو میکند سخن از «مشرقها» و «مغربها» به میان آمده است، و این تعبیر تنها با کرویت زمین میسازد، زیرا روى فرض مسطح بودن یک مشرق و مغرب بیشتر نیست، اما روى فرض کرویت هر نقطه اى از زمین براى نقاط شرقى تر «مغرب» است و براى نقاط غربى تر «مشرق» مى باشد، مثلا تهران براى ساکنان مشهد مغرب است و براى ساکنان همدان و کرمانشاه مشرق و به این ترتیب به تعداد نقاط روى زمین مشرق و مغرب داریم و کلمه «مشارق» و «مغارب» روى کرویت زمین نیز کاملا صحیح خواهد بود.(۱)

اما روى فرض مسطح بودن، معنى آنها کاملا روشن نیست.

روایات متعددى در باب اوقات نماز وارد شده که در آنها تصریح گردیده است که هر نقطه اى مشرق و مغربى دارد و ساکنان هر نقطه موظف به مشرق و مغرب خود مى باشند زیرا: «ان الشمس تطلع على قوم قبلنا و لغرب عنا و هى طالعة على قوم آخرین: «خورشید پیش از آنکه بر ما طلوع کند بر اقوام دیگرى طالع مى شود، و هنگامى که از ما غروب میکند بر اقوام دیگرى طلوع خواهد کرد»(۲) این گونه روایات دلالت صریحتر و روشنترى بر کرویت زمین دارد.

شان نزول آیه

دو آيه ديگر كه دلالت بر كرويت زمين دارد :

رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ‌ (۱۷)

پروردگار دو خاور و پروردگار دو باختر .

﴿الرحمن‏، ۱۷﴾

 

زمين شامل سه منطقه: قطب شمال و قطب جنوب و استوا است قطب شمال و جنوب بر اساس رب المغربين و رب المشرقين يعني خداي دو مغرب و مشرق  اما رب المشارق و رب المغارب بعني خداي غروب هاي بسيار زياد و طلوع هاي بسيار زياد .

در سال يك روز و يك شب براي هر دو قطب داريم . در گردش انتقالي! روز و شب قطبین جابه جا مي شود .مشرقين و مغربين ، تنها اگر زمين كره باشد صحيح است . پس ما در قطب شمال و قطب جنوب دو تا مغرب و مشرق داریم .

فَلاَ أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَ الْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ‌ (۴۰)

[ هرگز ، ] به پروردگار خاوران و باختران سوگند ياد مى‏كنم كه ما تواناييم ،

﴿المعارج‏، ۴۰﴾

رب المغارب المشارق : به تعداد عرض هاي جغرافيايي در كره زمين طلوع و غروب داريم ، بي نهايت شعاع دايره ، زمين در گردش وضعي ، مشارق و مغارب را رقم مي زند كه شب و روز پديد مي آيد .  به تعداد شعاع بي نهايت طلوع و غروب داريم يعني اگر زمين يك كمي تكان بخورد يك طرف خورشيد طلوع مي كند و يك طرف خورشيد غروب مي كند .

مشرقين و مغربين مربوط به دو قطب است كه محصول گردش انتقالي است و مشارق و مغارب محصول گردش وضعي است .

 

نتيجه :

كرويت در قرآن بيان و امضاء شده است و در زمان نزول قرآن زمين را (بطور قطعی) كروي نمي دانستند.

جهت مطالعه بیشتر به قسمت ذیل رجوع کنید.

تعارض در قرآن…!(واژه مشرق ومغرب)

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

به نام خدا اینجانب سید رضا طباطبایی قم متولد تهران 1349 در طول حدود 45 سال عمری که از خدا گرفته ام ، دنبال شناخت خدا هستم . با توجه به حساسیتی که در اعتقادات دارم ، تا مطلبی قطعی نباشه بهش معتقد نمیشم . از نظر هوش و ذکاوت ، بحمدالله بد نیستم . اکثر سالهای تحصیلی ، بعنوان شاگرد اول مدرسه بودم و علاقه وافری به صنعت دارم . حدود 20 سال از محضر اساتیدی مثل: آیه الله شیخ محمد تقی زاهدی ره که از اقطاب توحید بودند و ایه الله بهجت ره مستفیض بودم و از حضرات آیه الله جوادی آملی حفظه الله آیه الله حسن زاده آملی حفظه الله بهره ها برده ام . کتابهایی نوشته ام که یکی از آنها در دو جلد توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ شده "به سوالهای کودکان راجع به خدا پاسخ بدهیم" شرح دعای عرفه "تولدت مبارک" کتاب "آیا قران واقعا معجزه است؟" کتاب "شرح جامعه کبیره" کتاب "شرح دعای ندبه" تا خطبه 164 نهج البلاغه را شرح کرده ام و بفضل او ادامه دارد . که بصورت صوتی موجود است ، و انشالله مکتوب میشود . کتاب "نکات مهم " و چندین دستنوشته دیگر اکنون در همین سایت مشغول پاسخ به " نقد قرآن " دکتر سها هستم و عمده مطالب را از تراوش ذهن خود بیان و ایراد میکنم .

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *