خانه / شبهات احکام دین / نژاد پرستی در قرآن! (خمس)

نژاد پرستی در قرآن! (خمس)

نژاد پرستی در قرآن!

 

در اسلام و بویژه تشیع ، نصف خمس را که مبلغ هنگفتی میشود به سادات اختصاص داده اند .  آیا این بنوعی نژاد پرستی نیست ؟

جواب:

نکته: از آنجا که ملاک و فلسفه اکثر احکام، توسط شارع مقدس اسلام بیان نگردیده، آنچه در فلسفه احکام بذهن میرسد را بایستی بگونه ای بیان کرد که انحصار در حکمت را افاده نکند و ذهن مخاطب را دچار انحراف نسازد. و با توجه به قاعده “اذا جاء الاحتمال، بطل الاستدلال”؛ همینکه احتمال بدهیم چنین حکمتی در کار باشد، دیگر مجال ایراد از بین میرود. لذا میگوییم:

خلاصه:

چه بسا یکی از دلایلی که سادات نبایستی زکات بگیرند این است که” سید هستند و خدمتگزار مردم “. (سادات بایستی در امر دین و آخرت در خدمت مردم باشند) سادات واقعی باید به مردم کمک کنند نه اینکه دستشان جلوی مردم دراز باشد بلکه باید دست دهنده داشته باشند . گو اینکه تمام انبیاء و اهل بیت علیهم السلام اینگونه بودند. و هر شخصی سمت والای خدمتگذاری داشت بایستی تکریم شود چرا که نزد خداوند گرامیتر است، پس مناسب است که در صورت نیاز، دستش بسوی مردم دراز نباشد.

از اینرو شارع قسمتی از اموال را قبل از اینکه در ملکیت کسی درآید بعنوان اموال الهی قرار داده تا نیازهای دین، مسلمین و اینگونه افراداز آن منبع تامین گردد.

 

وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبَى وَ الْيَتَامَى وَ الْمَسَاکِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ مَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد ، يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [ او ] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان است ، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [ حقّ از باطل ] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ، ايمان آورده‏ايد . و خدا بر هر چيزى تواناست .

﴿الأنفال‏، ۴۱﴾

خمس ، در اصطلاح فقه عبارت است از:  یک پنجم درآمد مازاد از مخارج سالانه که از راه تجارت، صنعت، زراعت، پژوهش و یا از راه های کارگری و کارمندی به دست می آید.

پرداخت خمس یکی از فریضه های اسلامی است و قرآن کریم آن را در کنار جهاد قرار داده است، و دارای حکمت ها و اسرار گوناگونی است که به بعضی از آنها اشاره می شود:

_ خمس به منظور تأمین هزینه های پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه واجب گردیده است. از این رو در روایت از خمس به عنوان “وجه الاماره” یاد شده است و متولی آن امام (علیه السلام) است که رئیس حکومت میباشد.

_ خداوند متعال برای حفظ کرامت و عزت پیامبر اسلام، محل تأمین بودجه فقیران سادات (کسانی که بواقع خدمتگذار مسلمینند) را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول کرد تا زمینه تحقیر نسبت به آنان از بین برود.

_ خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام بخواهد انجام دهد و برای هر موردی که صلاح بداند، مصرف کند .

_ خمس برای احیای دین خدا و تحقق حکومت اسلامی واجب گردیده است.

 

 

 

باید گفت بخش مهمی ازاسلام ، جنگ با نژاد پرستیست .

فلسفه جنگ اسلام با اشراف ایران (رستم فرخزاد)، رفع نژاد پرستی در ایران بود.

 يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (۱۳)

اى مردم ، ما شما را از مرد و زنى آفريديم ، و شما را ملّت ملّت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد . در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست . بى‏ ترديد ، خداوند داناى آگاه است .﴿الحجرات‏، ۱۳﴾

به نظر میرسد که اساسا اعطای صدقه و زکات، وظیفه ی انسانهای بزرگ است تا به دیگران کمک کنند.

شاید اسلام و قرآن معتقد است که سادات نباید از مردم پول یا صدقه بگیرند بلکه باید به مردم پول بدهند و کمک بکنند .

سادات کیانند؟

پیامبر اعظم صل الله علیه و آله فرمود:« سیّد القوم خادمهم»

یعنی سیادت و آقایی از آن کسیست که به دیگران خدمت میکند .

سیادت حقیقی به اسم و حتی به نسل هم نیست . چرا نیست ؟

میدانیم که پیامبر فرمودند :

“سلمان منا اهل البیت”

یعنی سلمان از ما اهل بیت است.(در حالی که میدانیم سلمان از نسل پیامبر نبوده)

از طرفی قران میفرماید: ای نوح؛ پسر تو از تو نیست!

 قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ‌ (۴۶)

فرمود : « اى نوح ، او در حقيقت از كسان تو نيست ، او [ داراى ] كردارى ناشايسته است . پس چيزى را كه بدان علم ندارى از من مخواه . من به تو اندرز مى‏دهم كه مبادا از نادانان باشى . »﴿هود، ۴۶﴾

پس معلوم میشود که اهلیت (سیادت) ، به لفظ و به نسل نیست.

سیادت به بزرگیست. از طرف دیگر سادات باید به دیگران کمک کنند و دست عطا داشته باشند. که ما میگوییم؛ زکوه و صدقه گرفتن برای ایشان حرام گردیده.

اما چرا خمس بر ایشان تجویز شده؟

یکسری از اموال، قبل از اینکه توسط بندگان خدا تملک بشود ، مثل معادن مثل غنائم یا مازاد بر مخارج از سود سالانه کسب، یک پنجمش اختصاص به موارد ذکر شده دارد.

این اموال از ابتدا جزو مملوکات اشخاص محسوب نمیشود و حق خدا است تا کسی را بر خدمتگزاران مردم (سادات) منتی و حقی نباشد.

و شاید این حکم، خبر از این مهم میدهد که نباید اجازه دهیم افراد دلسوز نسبت به مردم در فقر باشند!

و شاید این حکم خبر از این میدهد که انسانهای با کرامت و خدمتگزار (اگرچه سید هم نباشند)، بایستی کرامتشان توسط حاکم شرع نیز حفظ گردد. مثلا در هنگام افتقار، بایستی توسط مال الله تامین گردند نه توسط اموال مردم!

از آنجا که بالاخره سادات فقیر هم ممکن هست وجود داشته باشند، بخشی از این مال را بایستی به سادات فقیر (آنان که حقا خدمتگزاران به مردمند)  داد.

اما در خصوص ادعای برتری سادات نسبت به دیگران (که آیا هر که از نسل ائمه ع باشد لزوما از دیگران برتر است؟) باید گفت:

فرمودند:

النار خلق لمن عصی ولو سیدا قریشیا و الجنه خلق لمن اطاع ولو عبدا حبشیا 

بحار الانوار، ج۴۶، ص۸۲٫

جهنم خلق شده برای معصیت کار ، اگرچه سید قریشی!

بهشت خلق شده برای بنده مطیع ، اگرچه برده حبشی!

و لقد ورد عن المعصومين عليهم السلام:
خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ وَلَداً قُرَشِيّاً

أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ تَعَالَي:

(فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ)

وَ اللَّهِ لَا يَنْفَعُكَ غَداً إِلَّا تَقْدِمَةٌ [أي هديّة] تُقَدِّمُهَا مِنْ عَمَلٍ صَالِحٍ

پس هیچ تمایزی نیست. حتی وجود نازنین پیامبر اکرم در این جهت تمایزی نسبت به دیگران ندارد . اگر خدای متعال محبت ذوی القربا و مودتشان را مزد رسالت قرار داده، دلیلی واضح دارد که در قرآن فلسفه اش را بیان کرده :

 

قُلْ مَا سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ (۴۷)

بگو : « هر مزدى كه از شما خواستم آن از برای خودتان است! مزد من جز بر خدا نيست ، و او بر هر چيزى گواه است . »

﴿سبإ، ۴۷﴾

یعنی دوست داشتن خوبان، بنفع خود ماست!

قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلاً (۵۷)

بگو : « بر اين [ رسالت ] اجرى از شما طلب نمى‏كنم ، جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [ در پيش ] گيرد . »

﴿الفرقان‏، ۵۷﴾

یعنی با دوستی خوبان میشود به درگاه خداوند تقرب جست.

اماراجع به ذوی القربی:

ذوی القربی را عاشق بندگانش قرارداده چنانکه از منافع خودشان بخاطر مردم صرف نظر میکنند:

وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً (۸)

و به [ پاس ] دوستىِ [ خدا ] ، بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏دادند .﴿الإنسان‏، ۸﴾

خداوند با ایشان شرط و شروطی در عالم ذر  فرموده:

إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزيلَ ما عِنْدَكَ ، مِنَ النَّعيمِ الْمُقيمِ، الَّذى لا زَوالَ لَهُ وَ لَا اضْمِحْلالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فى دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْياالدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ، وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ، فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ، وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِىَّ، وَالثَّناءَ الْجَلِىَّ، وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ، وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ

چون بزرگ نعيم باقى بى زوال ابدى را كه نزد تست بر آنان اختيار كردى، بعد از آنكه زهد در مقامات و لذات و زيب و زيور دنياى دون را بر آنها شرط فرمودى. آنها هم بر اين شرط متعهد شدند و تو هم مى دانستى كه به عهد خود وفا خواهند كرد. پس آنان را مقبول و مقرّب درگاه خود فرمودى و علوّ ذكر، يعنى قرآن با بلندى نام و ثناى خاص و عام بر آنها از پيش عطا كردى و فرشتگانت را بر آنها فرو فرستاده و با وحي خودت آنها را کرامت بخشيدي.

و… بعدا با این شرایط ، فرموده که مودت اینها واجب است. 

لذا اهلبیت برای نجات ما از جان مبارک خویش هم دریغ نورزیدند.

گاهی تا صبح دعا می کنند (مانند آنچه از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده) لکن گاهی یک دعا هم برای خودشان نمی کنند! اینها شرط سیادت و ولایت مداری بنظر میرسد.

“ولیّ” شما کیست؟

کسی که آرامشش را فدای شما می کند:

 لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْکُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ‌ (۱۲۸)

قطعاً ، براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد ، به [ هدايت ] شما حريص ، و نسبت به مؤمنان ، دلسوز مهربان است .﴿التوبة، ۱۲۸﴾

مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى‌

قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى.

﴿طه‏، ۲﴾

 

 

نکته مهم:

از آنجا که دنیا دار امتحان است، یاری گرفتن از مردم شرط امتحان و رشد آنهاست و تمامی انبیاء الهی موظف بودند که با یاری مردم، جهان را از آلودگی پاک سازند. لکن این یاری طلبی هرگز شخصی و نفسی نبوده و نیست. دلیل آنهم اینکه خود انبیاء پابپای مردم، بلکه جلوتر از آنان جان و مال خویش را فدا میکنند.

ضمنا

مودت اهل بیت علیهم السلام ،مودت خداست ( اشهد ان من احبکم فقد احب الله ) خودش فرمود :

قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلاً (۵۷)

بگو : « بر اين [ رسالت ] اجرى از شما طلب نمى‏كنم ، جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [ در پيش ] گيرد . »﴿الفرقان‏، ۵۷﴾

چرا؟ چون دوستی اینها دوستی زیباییهاست، و دوستی زیباییها، دوستی خداست.

اینها را خدا پاک کرده . آیه صریح میگوید که اینها اهل طهارتند:

وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِکُنَّ وَ لاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَ أَقِمْنَ الصَّلاَةَ وَ آتِينَ الزَّکَاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً (۳۳)

و در خانه‏ هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليّتِ قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏اش را فرمان بريد . خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما اهل بیت [ پيامبر ] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند .﴿الأحزاب‏، ۳۳﴾

از این شواهد یک مفهوم در میاید و آن اینکه:

 “خمس هرگز در راستای تبعیض نژادی نیست بلکه اقلا در جهت حفظ حرمت خدمتگذاران دین و مردمست” .

 

شاید شما بگویی که امروزه نگاه نمیکنند که این سید انسان بدرد بخوری هست یا نه

و یا بگویی اصلا ما افرادی را بنام سادات میشناسیم که خوب نیستند. پس چرا فقهاء فرقی قایل نشده اند؟

جواب:

ما در زمان انسداد کبیر قرار داریم ، یعنی زمانی که دستمان از امام علیه السلام بظاهر کوتاه است و بایستی به ظواهر آنچه در شریعت آمده فتوی داده و عمل کنیم.

شاید هنگامیکه امام زمان علیه السلام تشریف بیاورند، این تفکیک را قائل شوند . بلکه فقط کسانی را مستحق این مجرا بدانند که سید حقیقی باشند و نه فقط از نسل پیامبر صلوات الله علیه و آله.

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

به نام خدا اینجانب سید رضا طباطبایی قم متولد تهران 1349 در طول حدود 45 سال عمری که از خدا گرفته ام ، دنبال شناخت خدا هستم . با توجه به حساسیتی که در اعتقادات دارم ، تا مطلبی قطعی نباشه بهش معتقد نمیشم . از نظر هوش و ذکاوت ، بحمدالله بد نیستم . اکثر سالهای تحصیلی ، بعنوان شاگرد اول مدرسه بودم و علاقه وافری به صنعت دارم . حدود 20 سال از محضر اساتیدی مثل: آیه الله شیخ محمد تقی زاهدی ره که از اقطاب توحید بودند و ایه الله بهجت ره مستفیض بودم و از حضرات آیه الله جوادی آملی حفظه الله آیه الله حسن زاده آملی حفظه الله بهره ها برده ام . کتابهایی نوشته ام که یکی از آنها در دو جلد توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ شده "به سوالهای کودکان راجع به خدا پاسخ بدهیم" شرح دعای عرفه "تولدت مبارک" کتاب "آیا قران واقعا معجزه است؟" کتاب "شرح جامعه کبیره" کتاب "شرح دعای ندبه" تا خطبه 164 نهج البلاغه را شرح کرده ام و بفضل او ادامه دارد . که بصورت صوتی موجود است ، و انشالله مکتوب میشود . کتاب "نکات مهم " و چندین دستنوشته دیگر اکنون در همین سایت مشغول پاسخ به " نقد قرآن " دکتر سها هستم و عمده مطالب را از تراوش ذهن خود بیان و ایراد میکنم .

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

9 دیدگاه

  1. باعرض سلام و خسته نباشید
    یکی از آشنایان بنده با توجه به کتابهای دکتر سها تصمیم جدی گرفته تا مسیحی بشه و قرآن رو قبول نداره،احتیاج شدیدی به کمک شما دارم چیکار کنم بنده؟؟؟؟؟

    • سلام
      با تشکر
      ادب اقتضا میکند تا دلیل کافی بر بطلان عقیده ای نیافتیم ، آنرا محکوم نکنیم.
      برای نمونه حتی یکی از شبهات سها قابلیت دفاع ندارد.
      براستی که ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین

  2. خداحفظتون کنه آقا سید، با رسول الله محشور بشید انشالله

  3. این دومین پاسخیه که ازشما میخونم
    برعکس پاسخ اولتون درباره حرکت کوهها(هرچند منبع نداشت)که عالی بود ،این پاسختون واقعا ضعیف بود وانسان رو قانع نمیکنه
    شما میدونید که الان این خمس چه مبلغ نجومی میشه ،یک پنجم معادن طلا ونفت و……. برای امامی که الباقی درآمدها هم زیر دست خود اوست ولی این یک پنجمبرای خود اوست .

    • سلام و تشکر
      در باره منبع مطلب حرکت کوهها: حدود سی سال پیش در زمینشناسی جهارم دبیرستان مطالعه کردم.
      اما در مورد خمس:
      اگر به خدا
      قرآن
      رسول
      امامان و عصمتشان ایمان داریم ، میگویم همه آن اموال صرف مصارف ضروری میشود و خمس معدن که خدا دادیست (هرقدر زیاد) برای مصارف همگان و رفاه عمومی استفاده میگردد که هیچ منع اخلاقی و معرفتی ندارد و….
      اگر در موارد مذکور بحث داشته باشیم در جای خودش انشالله

  4. از شما انتظار می رود که در اثبات خود وجوب خمس بفرمایید تا اینکه آیا تبعیض هست یا نه مثلا چرا مسلمانان سنی خمس ندارند چرا معنی غنایم توسط مراجع شیعه آنقدر گسترده فرض می شود نه فقط غنایم جنگ چرا در قرآن یکبار به خمس اشاره شده و نه به دفعات مانند زکات و یا چرا در پاسخ نامه امام زمان عج به توقیع اسحاق بن یعقوب امام خمس را برشیعیان تا زمان ظهور خودشان حلال کردند ولی مراجع آن را طور دیگر معنی می کنند و یا چرا آقای مقدس اردبیلی از مراجع بزرگ گذشته خمس را فقط مختص به آن حضرت می دانستند. اینها باید پاسخ داده شوند وگرنه اگر به خدا و امامان ایمان دارید خمس در راه ضرورتش صرف می شود که دلیل نمی شود نعوذبالله که خمس را مستقیم دست خدا نمی دهیم که خیالمان راحت باشد یا آن حضرت که نیستند. البته که به همه آنها ایمان داریم ولی این دلیل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *