خانه / پاسخ به شبهات / زهد درست در نقطه مقابل توسعه و پيشرفت است.

زهد درست در نقطه مقابل توسعه و پيشرفت است.

 

ناقد گفته:

زهد درست در نقطه مقابل توسعه و پيشرفت است.

 

پاسخ:

اولا هر كجا پيشرفت صورت گرفته با سعي و تلاش و مجاهده با نفس و زهد بوده است.

ثانیا زهد هیچ منافاتی با پیشرفت ندارد.

اگر امثال این ناقد منظورشان اینست که تمدن دیگران را برخ ما بکشند، به آنها میگوییم که ددمنشی رهبران آنها باعث استضعاف ما شده و انشالله این قضیه دوام نخواهد داشت…

اما اگر منظور این باشد که زهد با تکنولوزی منافات دارد، میگوییم که زهد در ساحت فردی عامل کمال است نه اینکه ما با تحمیل زهد به افراد جامعه بتوانیم افراد را به کمال سوق دهیم. و یا اینکه با دوری از تسهیلات زندگی، جامعه ای با سعادت رقم بزنیم. اگر اینچنین بود پیامبر نبایستی برای شخم زدن زمینهای کشاورزی از گاوآهن استفاده مینمود بلکه بایستی  مانند انسانهای اولیه رفتار میکرد!

 

ناقد میگوید:

پیامبر و فرزندانش و بزرگان اسلام در طول تاريخ به آدم هايي كه گريز از دنيا داشتند افتخار كردند.

 

پاسخ:

آنچه مایه افتخار بوده شخصیت زیبا و والای آن بزرگواران بوده اگر چه یکی از مشخصات انسانهای الهی دل نبستن به دنیاست.

آيا اگر يك دانشمند ببيند  (مثلا) پرخوري مانع رسيدن به اهدافش مي شود، آن را كنار نمي گذارد ؟ يقينا كنار مي گذارد. زهد لازمه ي تعالي هر انسان است.

 

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

سلام اینجانب سید رضا طباطبایی حدود سی سال در مسیر تحقیق راجع به چیستی و کیستی خودم بسر میبرم. بلطف خدا و به مدد عقل خدا دادی، اسلام را شناختم و به آن باور دارم و مجدانه دوست دارم که همه مردم دنیا ازین زلال حق بهرمند شوند. از محضر اساتید بزرگواری چون آیه الله زاهدی ره، آیه الله بهجت ره، آیه الله جوادی دام عزه، آیه الله حسن زاده دام عزه و بزرگان حق جو و اهل صفا استفاده نموده ام. کتبی نوشته ام و مشغولیتهایی مثل همین سایت در راستای فهم حقانیت دین عزیز اسلام بویژه مذهب شیعه اثنی عشری دارم. و ادعا دارم که کوچکترین غلط یا نقص در قرآن وجود ندارد(بحقیقت معجزه است) و این یافته سالها تحقیق آزادانه اینجانب است. از سویدای وجودبر محمد و آل طاهر او درود میفرستم و از خداوند فرج منجی بشریت، یعنی امام زمان علیه السلام و تا آن زمان، بقای نظام اسلامی و طول عمر رهبر عزیزم آیه الله العظمی سید علی خامنه ای را خواهانم. و سلام و درود بر جوینده راه حق

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

2 دیدگاه

  1. سلام سید جان.
    آیا عملا همین زهدگرایی نبوده که موجب عقب ماندگی مسلمین در طول تاریخ شده است؟
    خوب وقتی یک انسانی همه همتش شد آخرت و پس از مرگ و از آن طرف هم نسبت به دنیا و مظاهر آن بی میل و زاهد شد طبیعی است که سراغ سجاده و ذکر و جلسات معرفت الله و … می رود و دیگر تمایلی به مسائل صنعتی و … که عملا موجب پیشرفت و رشد دنیای بشتر هستند نخواهد داشت و ظاهرا در عمل هم همین رویه را می بینیم.

    • سلام علیکم
      اول از هر چیز بایستی عقب ماندگی رو تعریف کرد.
      انسان بطور کلی دارای دو بُعد است.۱٫ بُعد مادی و دنیوی ۲٫بُعد معنوی و باطنی
      آنچه بسیار پر اهمیت است بُعد باطنی و آخرتی انسان است که همیشه و در هر حالی امکان رشدش فراهم است و نیازمند توجه و همت است و به میزان انسانیت فرد برمیگردد.
      پیشرفت این بُعد به معرفت وشناخت خداست.
      همت ادیان الهی بویژه اسلام عزیز شناخت خداست که در شکوفایی و تعریف همین انسان است.
      با توجه به شناختی که از مدعیان پیشرفت و تمدن داریم میدانیم که منظور از عقب ماندگی مسلمین، در زمینه این امر بسیار مهم نیست که بالعکس، مدعیان پیشرفت در آتش ابتذال هویت میسوزند.
      اما در رابطه با پیشرفت ظاهری، بایست گفت آنچه باعث عدم پیشرفت چشمگیر مسلمین شده، همانست که باعث عدم توفیق حضرت علی ع در امور سیاسی نسبت به معاویه لعنه الله شده بود.

      “والله ما معاوية بأدهى مني، ولكنه يغدر ويفجر، ولولا كراهية الغدر لكنت من أدهى الناس”

      کلام رهبر عزیز جمهوری اسلامی :

      تقوا مانع امیرالمومنین (علیه السلام)از مکر و فریب در سیاست

      بحثی که در اطراف آن چند نکته‌‌‌‌‌‌ای عرض خواهم کرد، بحث سلوک سیاسی امیرالمؤمنین است…..در این سیاست‌‌‌‌‌ورزی، امیرالمؤمنین یکی از خصوصیاتش این است: از مکر و فریب دور است. در یک جمله‌‌‌‌‌ای از حضرت نقل شده که: «لو لا التّقی لکنت ادهی العرب»؛(۱) اگر تقوا دست و پای مرا نمی‌‌‌‌‌بست، از همه‌‌‌‌‌ی آحاد و مکاران عرب، مکر و حیله را بهتر بلد بودم. یک جای دیگر در مقام مقایسه‌‌‌‌‌ی معاویه با خودش – چون معاویه به دهاء و مکر در حکومت معروف بود – به حسب آنچه که نقل شده، فرمود: «واللَّه ما معاویة بأدهی منّی»؛(۲) معاویه از من زرنگتر نیست. منتها علی چه کند؟ وقتی بنای بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش امیرالمؤمنین این است. تقوا که نبود، دست و زبان انسان باز است، میتواند همه چیز بگوید، خلاف واقع میتواند بگوید، تهمت میتواند بزند، دروغ به مردم میتواند بگوید، نقض تعهدات میتواند بکند، دلبستگی به دشمنانِ صراط مستقیم میتواند پیدا کند. وقتی تقوا نبود، اینجوری است. امیرالمؤمنین میفرماید: من سیاست را با تقوا انتخاب کردم، با تقوا اختیار کردم این است که در روش امیرالمؤمنین، مکاری و حیله‌‌‌‌‌گری و کارهای کثیف و این چیزها وجود ندارد؛ پاکیزه است.۱۳۸۸/۰۶/۲۰
      خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *