سخنی در باب گرد آورنده مطالب” نقد قرآن “

سخنی در باب گرد آورنده مطالب” نقد قرآن “

 

نویسنده ” نقد قرآن “، تلاش زیادی نموده تا از هر راهی ذهن مخاطب را نسبت به حقانیت قرآن مردد کرده و در راستای جنگ نرم، نقش بزرگی را ایفا نماید. وی در این مسیر از بکارگیری انواع ترفندها (ولو جنگ روانی) قصور نورزیده است.

 

جالب اینجاست که با جستجوی مختصری درباره شبهات این کتاب، روشن می شود که بسیاری از این اشکالات، پیشتر از این مطرح و  به آن ها پاسخ داده شده است.

 

مردم دو دسته اند:

۱ـ آگاه

۲ـ بی اطلاع

(در این بین دسته سومی بنام “اهل دل” هم هستند که همان آگاهانند لکن از مسیری متفاوت) .

آگاهان را نیازی به ” معجزه ” نیست و معجزه برای آگاهان ، جاذبه ای نمکین است که ایشان را وسعت دید می بخشد . لکن برای ناآگاهان حکم آب برای زندگی را دارد. یعنی این گروه بایستی امری خارق العاده ببینند تا حرکتی کرده و بسمت آگاهی بروند.

حال اگر ناآگاهی مسیر فهم معجزه الهی را بروی خود بست چه میشود ؟

مشابه ویروس ایدز که سیستم دفاعی بدن را هدف میگیرد.

 

وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ 

و گويند : « اگر شنيده [ و پذيرفته ] بوديم يا تعقّل كرده بوديم در [ ميان ] دوزخيان نبوديم . »

﴿الملك‏، ۱۰﴾

حال گردآورندگان این مجموعه ( نقد قرآن ) اینگونه است که نمی توان به سادگی برایشان راه نجاتی یافت.

لکن تصور ما اینست که پاسخ ایرادات ایشان را مطرح کنیم تا شاید نور امیدی در ناامیدی بتابد و گمگشته ای به راه آید .

 

ایراد بعدی به گردآورندگان اینکه :

 

در مسیر نقد مطالب ، ابتدا رفتاری غیر منطقی کرده و بعد بر اساس آن رفتار غیر منطقی ، قضاوت میکنند .

یعنی ابتدا مفهومی غیر یقینی را به آیات قرآن نسبت میدهند و بعد بر اساس آن مفهوم غیر یقینی ، ایرادی را به قران وارد می کنند .

میتوان ورود نقادان در متشابهات قرآن را جملگی از همین مقوله مطرح کرد .

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبَابِ‌

اوست كسى كه اين كتاب [ قرآن ] را بر تو فرو فرستاد . پاره‏اى از آن ، آيات محكم [ صريح و روشن ] است . آنها اساس كتابند ; و [ پاره‏اى ] ديگر متشابهاتند [ كه تأويل‏ پذيرند ] . اما كسانى كه در دلهايشان انحراف است براى فتنه‏ جويى و طلب تأويل آن [ به دلخواه خود ، ] از متشابه آن پيروى مى‏كنند ، با آنكه تأويلش را جز خدا و ريشه‏ داران در دانش كسى نمى‏ داند . [ آنان كه ] مى‏ گويند : « ما بدان ايمان آورديم ، همه [ چه محكم و چه متشابه ] از جانب پروردگار ماست » ، و جز خردمندان كسى متذكر نمى ‏شود .

﴿آل‏ عمران‏، ۷﴾

بخش عمده ای از ایرادات این مجموعه مربوط به متشابهات قرآن کریم است

فلسفه ی بخشی از متشابهات ، تکامل علمی بشر است. بشر زمان نزول قرآن کریم کجا و بشر هزاره های بعدی؟!

قرآن بایستی بگونه ای صحبت کند تا هر دو گروه بیشترین بهرهمندی را داشته باشند.

تنها خط قرمزی که وجود دارد اینکه قرآن نبایستی غلط داشته باشد . چه بر اساس دانش مردم زمان نزول چه در آینده .

حتی یک مورد از ایراداتی که در مجموعه  نقد قرآن ذکر کرده اند ، مورد صحیحی در ایراد به قرآن نیست و جملگی مبتنی بر احتمالات و ظنیات و بر اساس نقادی جانبدارانه میباشد.

اما اینکه مطالب قرآنی بگونه ای باشد که مردم زمان نزول آنرا دور از دانش خود ندانند در عین حال خلاف واقع هم نباشد ، هم مطابق ضرورت است و هم گویای مهربانی ، ظرافت و هنر گوینده. چرا که اوج شفقت پروردگار عالم مقتضی است تا کلامش را بگونه ای مقبول ارائه نماید تا بیشترین هدایتگری را شامل شود.

 

نقاد برای ایجاد شکاف بین دل و دین مسلمین ، در راستای جنگ نرم (ابتغاء فتنه!)، ابتدا در برداشت از آیات ، افراط ورزیده و سپس ایراداتی را به این کتاب الهی متوجه ساخته .

مثالی طنز آمیز:

قطعه ای مشهور و قدیمی داریم که میگه ؛     اتل متل توتوله *** گاو حسن چجوره *** نه شیر داره نه پستون *** گاوشو بردن هندستون *** یک زن کردی بستون…..

روش این نقاد چنین است که ابتدا در اصل این قطعه تصرف میکند و بعد ایرادی را به اصل وارد میسازد . بدین گونه که :

اتل متل توتوله *** گاو حسن چجوره *** نه شیر داره نه پستون *** شیرشو بردن هندستون *** یک زن کردی بستون…..

سپس با ژستی خاص! پرده از حقیقتی! برمیدارد که از دید ابلهان (همه ما!) پنهان مانده و این نقاد وارسته!! آنرا کشف نموده و از همه ما جاهلان دستگیری کرده که : ای آقا! گاوی که نه شیر داره نه پستون ، شیرش کجا بود که ببرن هندستون؟؟؟؟؟

البته این افراد کار دیگری در مقابل حقیقت نمیتوانند بکنند !!

میخواهند نور خدا را با “فوت” خاموش کنند ، لکن نتیجه ای جز آشکارتر شدن حقایق آن نمیگیرند . و این یکی دیگر از حقایقیست که در این معجزه الهی به آن اشاره شده ؛ آنجا که میفرماید :

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ‌ (۸)

مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش اُفتد نور خود را كامل خواهد گردانيد .

﴿الصف‏، ۸﴾

آری :

چراغی را که ایزد برفروزد

هرآنکس پف کند ریشش بسوزد!!

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

به نام خدا اینجانب سید رضا طباطبایی قم متولد تهران 1349 در طول حدود 45 سال عمری که از خدا گرفته ام ، دنبال شناخت خدا هستم . با توجه به حساسیتی که در اعتقادات دارم ، تا مطلبی قطعی نباشه بهش معتقد نمیشم . از نظر هوش و ذکاوت ، بحمدالله بد نیستم . اکثر سالهای تحصیلی ، بعنوان شاگرد اول مدرسه بودم و علاقه وافری به صنعت دارم . حدود 20 سال از محضر اساتیدی مثل: آیه الله شیخ محمد تقی زاهدی ره که از اقطاب توحید بودند و ایه الله بهجت ره مستفیض بودم و از حضرات آیه الله جوادی آملی حفظه الله آیه الله حسن زاده آملی حفظه الله بهره ها برده ام . کتابهایی نوشته ام که یکی از آنها در دو جلد توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ شده "به سوالهای کودکان راجع به خدا پاسخ بدهیم" شرح دعای عرفه "تولدت مبارک" کتاب "آیا قران واقعا معجزه است؟" کتاب "شرح جامعه کبیره" کتاب "شرح دعای ندبه" تا خطبه 164 نهج البلاغه را شرح کرده ام و بفضل او ادامه دارد . که بصورت صوتی موجود است ، و انشالله مکتوب میشود . کتاب "نکات مهم " و چندین دستنوشته دیگر اکنون در همین سایت مشغول پاسخ به " نقد قرآن " دکتر سها هستم و عمده مطالب را از تراوش ذهن خود بیان و ایراد میکنم .

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

13 دیدگاه

  1. سلام بسیار عالی موفق و پیروز باشید

  2. سلام بسيار زيبا و پرمحتوا است
    اميدوارم مورد الطاف حق تعالي قرا گيريد

  3. باسلام
    من در چندین سایت مزخرف ضد قران این نوشته رو گذاشتم که طالب حقیقت برود و سرگذشت کربلایی کاظم اراکی این معجزه معاصر وسند حقانیت فراموش شده قران را سرچ وبخوانند
    اگر سواد وکمی تخصص دینی کسی داشته باشد میفهمد این شبهات یاوه اند همه وچون ندارند داستان کربلایی کاظم رو هیچ جوره نمیشه رد کرد ومعجزه بودنش را زیر سوال برد درست مثال اصحاب کهف برای حقانیت معاد
    سها یک ادم بی نام وکتاب نقدش کتاب بی ریشه است مطالب کتابش گواه بی سوادی و کذب ادعاهای تحصیلی اوست
    ادم مغرض با خدا وپیامبر وامام ودین یا پدرومادرش مشکل داشتن یا لقمه اش حرام بوده یا مثل پسر نوح عملش فاسد بوده وکثرت معاصی باعث خباثت وشقاوتش شده انه عمل غیرصالح
    شمام توسایتتان داستان کامل ومعتبر کربلایی کاظم ساروقی اراکی را برای مزید ایمان به قران مردم بگذارید
    موفق باشید

  4. سلام میتونید یک کتاب جامع وکامل درمورد نقد اینگونه کتابها به من معرفی کنید

    • سلام
      یا بصورت کامل وجود نداره یا من اطلاع ندارم

      فکر میکنم از آنجا که پاسخ به حرف سبک و بی مغز، یک نوع بال و پر دادن به آن محسوب میشود
      بسیاری از علماء از پاسخگویی به این مطالب خودداری میکنند.
      البته در جای خود گفته اند که بسمت کتب ضاله رفتن برای غیر اهلش حرام است.

  5. من خیلی سردرگم هستم واقعا این کتاب شیطانی رو خوندم و کلی سوال برام پیش اومده

    • سلام و تشکر
      ابجاد سوال نشاته خوبیست.
      پاسخ سوال باعث اقزایش معرفت میشود.
      موفق باشید برضای او

    • سلام هادی جان
      این ایرادات محصول قرنها کینه ورزی با قرآنست.
      طبیعیه که در بدو ورود به این شبهات دچار سردرگمی شوید!
      اما آنچه شما را راضی میکند ،
      اینست که با آزادی طبع و فکر به مطالب مورد نظرتون(آنهم بدون هیچ عجله و اضطرابی) بپردازید…
      و
      بشارت اینکه در تحقیق دقیق و منصفانه حتی یک ایراد منطقی و واضح نخواهید یافت.
      البته باید متذکر شوم که این کتاب هم جزو کتابهای ضاله(گمراه کننده)است و برای افراد معمولی که متخصص این فن نیستند از نظر شرع ، مطالعه اش حرام است.
      لکن اکنون که وارد شدید، باید صبور….دقیق….و محققی راستین باشید.

      الا یا ایها الساقی ادر کءسا و ناولها
      که عشق آسان نمود اول ولی افتاده مشکلها

      اینرا هم بدانیم ،،،، پس از گذر از این مرحله نسبتا دشوار، شما یک مسلمان بسیار با ایمان و موفق خواهید بود .بیاری خدای متعال

  6. باسمه تعالی
    انسانی که چنین به نقد قرآن و پیامبر خدا نشسته است ؛ قطعا ادعای آزاد اندیشی و آزادی طلبی دارد . پس باید جناب دکتر سها را فردی آزاد اندیش وآزدی طلب فرض کنیم . اما برای من دو سوال مطرح است :
    ۱- چرا ایشان اینقدر خود را زندان کرده و آزاد نیستند که اسم اصلی ُ؛ تحصیلات ؛ اساتید ؛ شاگردان و تصویر خویش را منتشر کرده تا منتقدین غیر از نقد ما قال به نقد من قال نیز بنشینند؟
    ۲- جناب دکتر سها ماجرای کربلایی کاظم ساروقی فراهانی و زازان و دیگر بزرگان منور به نور قرآن کریم چون علامه طباطبایی و دیگران را چه می کنند و ورود نور قران به دل ایشان را چگونه تفسیر و تبیین می کنند؟
    ۳-جناب دکتر سها تضاد درونی بین این جمله خود که قرآن را کتابی متناقض و پراکنده و غیره می دانند را با عملکرد مثبت علمای اسلام در قرآن و حدیث و تفسیر را چگونه حل می کنند ؟

    • سلام و تشکر
      فرمودید دو سوال و سه سوال مطرح فرمودید! (مطایبه)
      بجز سوال اولتون، سوالهای دیگر نقدهای واردی از بیشمار نقدهاییست که به ایشان وارد است.
      اما پاسخ سوال اول شما هم پس از اندکی دقت در طرح ایرادات ایشان به قرآن مشخص میشود و آن اینکه ایشان خود هم میداند مغرضانه بودن مطالبش که در راستای جنگ نرم با هدف تخریب اذهان ساده لوحان و قشر آسیب پذیر جامعه میباشد، باعث برانگیخته شدن عرق مذهبی مسلمانان است و بزودی آنچه بر سلمان رشدی گذشت بر ایشان نیز جاری خواهد شد فلذا با پنهان نگهداشتن هویت و آدرس خودش از این عوارض خود را در امان داشته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *