خانه / پاسخ به شبهات / یک ایراد بیار، صدها هزار تومان ببر

یک ایراد بیار، صدها هزار تومان ببر

سلام

جهت تفرغ خاطر عرض میکنم:

هر کس فقط یک ایراد “شسته رُفته” به قرآن مطرح کنه و دفاع کنه،

بینی و بین الله جایزه میگیره.

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

سلام اینجانب سید رضا طباطبایی حدود سی سال در مسیر تحقیق راجع به چیستی و کیستی خودم بسر میبرم. بلطف خدا و به مدد عقل خدا دادی، اسلام را شناختم و به آن باور دارم و مجدانه دوست دارم که همه مردم دنیا ازین زلال حق بهرمند شوند. از محضر اساتید بزرگواری چون آیه الله زاهدی ره، آیه الله بهجت ره، آیه الله جوادی دام عزه، آیه الله حسن زاده دام عزه و بزرگان حق جو و اهل صفا استفاده نموده ام. کتبی نوشته ام و مشغولیتهایی مثل همین سایت در راستای فهم حقانیت دین عزیز اسلام بویژه مذهب شیعه اثنی عشری دارم. و ادعا دارم که کوچکترین غلط یا نقص در قرآن وجود ندارد(بحقیقت معجزه است) و این یافته سالها تحقیق آزادانه اینجانب است. از سویدای وجودبر محمد و آل طاهر او درود میفرستم و از خداوند فرج منجی بشریت، یعنی امام زمان علیه السلام و تا آن زمان، بقای نظام اسلامی و طول عمر رهبر عزیزم آیه الله العظمی سید علی خامنه ای را خواهانم. و سلام و درود بر جوینده راه حق

همچنین ببینید

زهد درست در نقطه مقابل توسعه و پيشرفت است.

  ناقد گفته: زهد درست در نقطه مقابل توسعه و پيشرفت است.   پاسخ: اولا ...

30 دیدگاه

  1. سلام
    بنده نیز اگر کسی تونست یک ایراد(شسته رفته هم نه) بیاره یه میلیون بهش میدم.

    منتها مردم دنبال ایرادن چون عده یی از مترجمین و عده یی از مفسرین اونقد عقاید شخصی رو وارد کردن که باعث جبهه گیری شده

    • سلام
      قبول دارم که حتی یک مورد ایراد بقول امروزیها آبکی هم به قرآن وجود نداره.
      فقط برای به میدان کشیدن عده ای که تصور دیگری دارند این مطلب را گذاشتم.

      مطلب شما هم به نظرم (اقلا در بعضی موارد) منطقیه
      ممنون

      • گرفتن روح در زمان مرگ: سوره السجده(۳۲) آیه ۱۱ می‌گوید فرشته مرگ روح را می‌گیرد اما سوره محمد(۴۷) آیه ۲۷ می‌گوید فرشتگان می‌گیرند و سوره الزمر(۳۹) آیه ۴۲ می‌گوید الله است که روح را از انسان‌ها هنگام مرگ می‌گیرد.

        • سلام بر پویندگان راه حقیقت
          در پاسخ به این شبهه، به فرمایشی از علامه فقید، مرحوم طباطبایی بسنده میکنم:
          ترجمه تفسير الميزان ج‏۱۶ ۳۷۶
          اگر در اين آيه (۱۱سجده) قبض روح و توفى را به ملك الموت و در آيه‏” اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها” به خدا نسبت داده، و در آيه‏ ” حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا” به فرستادگان، و در آيه‏” الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ” به ملائكه نسبت داده، به خاطر اختلاف مراتب اسباب است، سبب نزديكتر به ميت ملائكه هستند، كه از طرف ملك الموت فرستاده مى‏شوند، و سبب دورتر از آنان خود ملك الموت است، كه ما فوق آنان است، و امر خداى تعالى را نخست او اجراء مى‏كند، و به ايشان دستور مى‏دهد، خداى تعالى هم ما فوق همه آنان و محيط بر آنان، سبب اعلاى ميراندن و مسبب الاسباب است، و اگر بخواهيم اين جريان را با مثلى مجسم سازيم، نظير عمل كتابت است كه هم به قلم نسبت مى‏دهيم و مى‏گوييم قلم خوب مى‏نويسد، و هم به دست و انگشتان نسبت مى‏دهيم و مى‏گوييم دست فلانى به نوشتن روان است، و هم به انسان نسبت مى‏دهيم و مى‏گوييم فلانى خوب مى‏نويسد.

    • ترتیب خلقت زمین و آسمان: در سوره بقره(۲) آیه ۲۹ اول زمین آفریده شده است سپس آسمان اما در سوره النازعات(۷۹) آیه ۲۷ تا ۳۰ اول آسمان آفریده شده است سپس زمین.

      • سلام بر پویندگان راه خدا
        اگر دقت کنید؛ در آیه ۲۹ سوره مبارکه بقره میفرماید:
        …ثم استوی الی السماء فقضاهن سبع سماوات
        او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چيز آگاه است. (ترجمه آیت الله مکارم)
        سپس بکار آسمان پرداخت و آنها را هفت …

        یعنی آسمانی بود و خداوند، پس از فراق از کارهای مربوط به زمین به آن پرداخت و آنرا به صورت هفت آسمان مرتب نمود.
        پس همانطور که از همه آیات قرآن معلوم است، اول آسمان و بعد زمین خلقت گردیده.

        مانند اینکه کسی بگوید :
        من سیستم عامل را نصب کردم و سپس هارد دیسک را به ۴ قسمت تقسیمبندی کردم.
        بله، بمانند هارد دیسکی که ابتدا آنرا برای دستگاه تعریف کرده و چه بسا سیستم عامی را هم نصب نموده و سپس آنرا پارتیشن بندی میکنیم . و این به این معنی نیست که هارد دیسکی از ابتدا نیست و ما پس از نصب سیستم عامل آنرا در دستگاه قرار میدهیم!

        ضمن اینکه اگر هم قرار باشد ابتدا زمین پدید بیاید، الزاما بایستی مکانی برای این منظور تعبیه شود. و این مکان تحقیقا چیزی چز آسمان نمیتواند باشد!

        • سلام.
          خب سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که مگه خدا قادر مطلق نیست مگه نمیتونسته با یک اشاره آسمان و زمین رو بوجود بیاره؟ شما طوری میگی بعد از فراق از کارهای زمین که انگار یه کارگر کاری رو انجام میداده و با برنامه ریزی اونکارو نکرده بعد از اتمام یک مرحله برگشته و کار قبلی رو سروسامان داده.

          • …. سوال:
            آیا خداوند قادر نبود از همان ابتدای خلقت انسانها آنها را به بهشت ببرد؟
            یا بجای اینکه سال را گونه ای قرار دهد که کره زمین یک دور بدور خورشید بگردد، در یک لحظه سال را سپری کند؟
            یا نسل انسانها را بدون نیاز به توالد، یکجا بوجود بیاورد؟
            و یا…

            پاسخ اینست که هر مخلوقی ، اقتضاهایی دارد که در ضمن همان اقتضاها وجودش مفهوم و حکمت لازم را پیدا میکند!

  2. من ایراد های عقلانی و منطقی دارم

  3. والا تو قران خدا تو خیلی از سوره ها از نظر جنسی به حضرت محمد رسیده مثل سوره احزاب.یعنی کلا کنیز و زنان و …
    ولی تو ایران خودمون که سرامد کشورهای اسلامی هست از نظر جنسی (چه از لحاظ اجتماعی چه خانوادگی چه حکومتی ) در حالت خیلی سختی قرار داریم که باعث این همه زنا و روابط نامشروع شده.
    اما سوالی که خیلی ذهنم رو در این مورد مشغول خودش کرده اینه که چرا تو قران تو یه آیه ای از آزاد کردن برده صحبت میشه ولی تو یه آیه دیگه از برده داری مثل استفاده جنسی از کنیز که مالکش هست.
    گروه های تندرو مثل داعش هم همینکارو دارن میکنن و وقتی تو جنگ با کافران(البته کافر از نظر اونها) مردا رو اسیر میگیرن یا میکشن به همسران اونها تجاوز میکنن و میگن کارشون طبق گفته قران هست که توی سوره نسا گفته شده.

    • فراز اول سوالتون رو با دقت و رعایت مسایل علمی بیان میفرمودین بهتر بود.
      احکام اسلام جز در موارد بسیار اندک در مورد همه مسلمین جاریست (جز دو سه مورد. مثل اینکه نماز شب فقط برای پیامبر عزیز ص واجب است).

      مالکیت انسان بر انسان از نظر قرآن ممدوح نیست. لکن بخاطر شرایط خاص زمان صدر اسلام بناچار تجویز گردیده (مثل اینکه امکان تشکیل اردوگاه اسراء نبوده و…)

      اگر به احکام اسلام عمل بشود ، هیچکس در سختی آنچنانی نخواهد بود.

      افراط و غرض ورزی ، داعش و … تولید میکنه.

  4. راستی مگه نمیگیم قران کتابی کلیست و برای همه گروه های مردم در هر زمانیست پس چرا در خیلی از سوره ها گفت و گوی دو نفره خدا و محمد ص در قران نوشته شده؟
    مگه نمیگیم نمیشد جزئیات رو داخل قران آورد چون باید خیلی بیشتر از یک جلد کلی میبود پس چرا در خیلی از آیه ها فقط خدا عذاب و جهنم و درد و رنج رو تکرار میکنه؟ چرا خیلی جاها شراب و حوری و میوه و غذاهای گوشتی وعده داده میشه؟
    یعنی ما باید از خدا بترسیم یا دوسش داشته باشیم؟(من از کتک های بابام بترسم و کار زشتی نکنم بهتره یا اینکه اونقدر دوسش داشته باشم که به خاطرش کار خلافی نکنم؟) چرا نباید به خاطر خود خدا نه به خاطر بهشت و جهنم زندگی کنیم؟
    یعنی خدا از روح خودش مارو بوجود آورد که کار خوب بکنیم بعد بهمون طعام و شراب بده؟ یا کار بد بکنیم و روحی که از خودشه در عذاب آتیش باشه؟
    چرا تو آیه هایی که وعده داده میشه فقط خطاب به مردان وعده میشه؟
    مثل سوره واقعه که شراب و گوشت و همسرانی از حور العین
    پس زنا چی میشن؟

    • در مورد گفتگوی دو نفره:
      قاعده ای در مورد خطابات قرآنی وجود داره که میگه: ایاک اعنی واستمع یا جار
      به فارسی خودمون: به در میگه دیوار بشنوه (بلاتشبیه)
      در مورد بحث تکرار، به قسمت “تکرار در قرآن” در همین سایت سر بزنید.

      در مورد قسمت سوم سوالتون:
      اصل در بندگی همین است که آدمی با عشق به سمت خدا برود ولی …
      حتی مردم در یک خانواده با محبت، وقتی یکی از کودکان انگیزه کافی برای درس خواندن ندارد با تشویق و یا تهدید آن انگیزه را ایجاد میکنند!

      ضمنا بدونیم که خداوند روح نداره و انسان را از روح نداشته خود خلق نکرده
      این روح بخاطر عظمتش به خداوند نسبت داده شده. مانند کعبه و رسول اکرم ص (به تفاسیر در ذیل آیه “نفخت فیه من روحی “مراجعه کنید)

  5. یه سوال دیگه هم دارم.شرمنده که سرتون رو درد میارم ولی برای اینکه شبهات از ذهنم پاک بشه باید حواب این سوالاتم رو پیدا کنم.
    الان یه نفر رو در نظر بگیرید که در خانواده ای کاملا خلافکار معتاد و سارق و در محله ای خلافکار بدنیا اومده.خب این شخص تو خانوده و جامعه ای بزرگ خواهد شد که اون رو به طرف تاریکی میکشونه چون بچه رو هر جور تربیت کنی همون جور هم بار میاد.و حتی ذره ای از خوبی و درستی بویی نبرده باشه.و از طرفی هم خودش انتخاب نکرده که کجا به دنیا بیاد یا هرچی.
    حالا در نقطه مقابل اون شخصی در خانوده ای مرفح و سالم حالا چه مذهبی چه غیر مذهبی ولی با درجه انسانیت به دنیا اومده و طوری تربیت شده که مثل خانوادش شخصی سالم باشه.
    حالا اولی هرکار بدی میکنه گناه کرده و دومی هر کار خوبی میکنه ثواب؟ خب عدالت خدا چجور بوده که بنده ای رو در همچین جهنمی بدنیا آورده و بنده دیگه رو در همچین رفاهی؟
    یکی تو آمریکا تو یه خانواده قاچاقچی و دزد بدنیا اومده حالا بیا اینو روشن کن که باو خدایی هست بهشتی هست جهنمی هست مگه میشه مگه امکان داره؟

    • مفهوم آيه (لا يكلف الله نفسا الا وسعها) چيست؟
      معني آيه شريفه «لا يُكَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» ؛ (۲:۲۸۶) اين است كه؛ خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايي‏اش تكليف نمي‏كند.
      وسع در لغت به معني گشايش و قدرت است، بنابراين مضمون آيه شريفه همان حقيقت عقلي را تأييد مي‏كند كه وظايف و تكاليف الهي هيچ‏گاه بالاتر از ميزان قدرت و توانايي (طرفیت) افراد نيست و لذا بايد گفت تمام مسائل با همين آيه تفسير و تقييد مي‏گردد و به مواردي كه تحت قدرت انسان است اختصاص مي‏يابد. بديهي است يك قانون‏گذار حكيم و دادگر نمي‏تواند غير از اين قانون وضع نمايد.
      شاید آن فردی که در شرایط سخت قرار گرفته (که آنهم دلیلی مثل عالم ذر دارد) با کمترین اعمال مستوجب رحمت و بهشت شود.

  6. سلام حاج اقا.دوتا سوال داشتم.من ایه مربوط به تحدی قران رو متوجه نمیشم.این که میگه شبیه ما ایه بیارید ینی چی؟؟؟؟ سوال دومم اینه که .یعنی واقعا یه کسی که ادبیات عرب بلده و قدرت تفکر داره .نمیتونه به اندازه سوره کوثر ایه، اختراع!! کنه؟؟
    خیلی ممنون میشم اگه برام وقت بذاریدو جوابمو بدید.
    وخیلی ممنون تر !! بابت سایت بینظیرتون.

    • سلام
      متشکرم و موفق باشید به رضای او
      اساسا معجزه، توسط بشر قابل اجرا و یا تکرار نیست. یعنی کار خداست پس معجزه، دلیلی بر صدق ادعای پیمبر است و بحکم عقل بایستی به مقتضای دعوت پیامبر ص عمل نمود.
      اگر کسی ادعا دارد که قرآن از جانب خدا نیست ، پس باید این ادعا را ثابت کند و برای اثبات ادعایش کافیست تا سوره ای (اگرچه کوچک) مثل سوره های قرآن بیاورد.(این همان تحدیست)
      اکنون باید دید که قرآن چه خصوصیت بارزی دارد که دلیل بر معجزه بودن قرآن است تا مدعی معجزه نبودن قرآن در همان زمینه، همانندش را بقول شما اختراع! کند.
      صرف نظر از ظاهر قرآن مجید که باعث ایمان آوردن اهالی زمان نزول قرآن شد؛
      قرآن اعجاز علمی دارد.(فوق العاده مهم)
      یعنی پس از گذشت صدها سال از نزول قرآن، کوچکترین مطلبی از آن (در روند تکامل بشر) دچار کهنگی ویا نقص و یا تغلیط نشده است . این در جاییست که همه کتب بشری (اگرچه توسط یک نابغه نگاشته شده) بعد از زمان اندکی دستخوش کهنگی و زمانزدگی شده اند و پس از گذشت زمان اندکی نواقص و ایرادات و غلطهای آنها آشکار گردیده است چرا که محصول دست بشر هم مانند خود بشر ناقص است!!! و در روند تکامل علمی دیگر قابلیت استفاده تام را ندارد بخلاف قرآن،
      از آنجا که قرآن از جانب خدای سبحان و بدون نقص آمده، هرگز نقصی در آن راه ندارد و پیشرفت و تکامل بشر نه تنها آنرا کهنه نکرده، بلکه دائما پرده از حقایق پنهان آن برمیدارد(به مطالب سایتمون در زمینه مطالب علمی قرآن سری بزنید).
      یعنی اینکه قرآن از جانب خدای کامل آمده و اساسا امکان ندارد بشر ناقص بتواند مانند آندا بیاورد چون ذاتا ناقص است.

  7. سلام . پاسخی به این سوال که چرا در آیه ها فقط به مردان وعده داده میشه ندادید.

    • سلام
      در ادبیات عربی مقوله ای بنام “تغلیب” داریم که پاسخ شما در آن قاعده است.
      قاعده ی تغلیب یک قاعده ی لغوی است به معنای غلبه دادن که انواع مختلفی دارد. ازجمله :
      تغلیب مذکر بر مونث و بالعکس
      طلب العلم فریضه علی کل مسلم
      مسلم : یعنی مرد و زن مسلمان
      تغلیب زیبا تر بر زیبا قمران: یعنی قمر و شمس
      تغلیب بزرگ بر کوچک حسنان :یعنی حسن و حسین و….
      نتیجه: هرجا “ایها المومنون و ..” آمده، منظور فقط مردان نیستند!

  8. یک سوال کلی دیگر هم داشتم. من بیست و یک سال دارم و تصور کنید در این سن میخواهم بدون تعصب در اصول دین تحقیق کنم. این به این معنی است که نسبت به دینم در حال حاضر به یقین نرسیده ام و نیازمند تحقیق هستم. من میخواهم پیش فرض های دینی ام را که از زمان کودکی، جامعه و خانواده برای من جا انداخته اند را کنار بگذارم و بی طرفانه دست به پژوهش در دین بزنم. با این اوصاف، من تا زمانی که به طور نسبی تحقیقات جامعی کرده باشم، چرا باید اعمال و مناسک دینی را به جای بیاورم؟ منطقی نیست که هر وقت از اعماق وجود اسلام را پذیرفتم و یقین پیدا کردم، بعدش این کارهارو انجام بدم؟ چون در طول مدت تحقیقات، اگر هم به طور مثال نماز بخوانم، آن نماز ارزش زیادی نخواهد داشت چراکه من خیلی عمیق باخدا ارتباط برقرار نمیکنم.
    ممنون از راهنمایی تون

    • سلام
      ضمن تشکر از شما و پوزش از اینکه بخاطر اشتغالات نسبتا فراوانی که دارم، گاهی چند روز از ورود به سایت معذورم

      اما پاسخ این مطلب:
      آیا به خدا و اینکه بشر بایستی مسیر کمالی را طی کند اعتقاد داریم؟
      آیا احتمال حقانیت این دینی که بشما رسیده(اگرچه هنوز تحقیق نکردیم) هست؟
      پس چه لزومی داره برای تحقیق، دست از دینی که خود شما تا کنون دلیلی بر بطلانش ندارید ، بکشید؟
      اگرچه قبول دارم که عمل انسان، پس از اینکه پا از اسلام(قبول صرف) فراتر گذاشت و به ایمان(باور حقایق) وارد شد، آثار بیشتری داره!

  9. سلام مجدد حاج اقا.
    حاج اقا غرض از مزاحمت یه سوال دیگه هم دارم.
    چرا سنی ها هم به عرفان می رسند.وبه کرامات دست پیدا میکنند؟؟.درحالی که به امامت که از نظر شیعه یک اصل دین هست توجهی ندارند
    ایا برای رسیدن به عرفان و بنده مقرب درگاه خدا شدن نیاز به داشتن دین کامل نیست .وقتی یک اصل دین مورد توجه قرار نگیره ایا دین انسان کامله.که به عرفان میرسه؟؟
    اگر چیزی که نوشتم درست باشه میتونه این برداشت هم وجود داشته باشه که قبول امامت حکم یه کاتالیزگر رو برای تعالی معنوی یک شخص مسلمان داره ودر نبودشم انسان میتونه به تعالی معنوی برسه وقبول کردنش امر واجبی نیست(( نمیگم اینطوره هاولی همچین برداشتی هم ممکن وجود داشته باشه))
    یاعلی

  10. امیرحسین بابایی

    سلام حاجی ممنون از سایت بینظیر شما

  11. امیرحسین بابایی

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من از طرف خودم و تمام دوستانم که افتخار داشتیم ۱۰ شب در محضر شما شاگردی کنیم و بسیار هم استفاده کردیم واقعا ممنونم و امید وارم خدا شما رو حفظ کنه ….از طرف خودم و تمام بچه های هیئت بیت الحسین ساری (حسینیه سیدالشهدا کارگران )…امید وارم یکبار دیگه در همین هیئت میزبان شما باشیم ..انشاءالله. ..

  12. چرا کامنت های من تایید نمیشه؟؟

  13. سلام مجدد حاج اقا.
    حاج اقا غرض از مزاحمت یه سوال دیگه هم دارم.
    چرا سنی ها هم به عرفان می رسند.وبه کرامات دست پیدا میکنند؟؟.درحالی که به امامت که از نظر شیعه یک اصل دین هست توجهی ندارند
    ایا برای رسیدن به عرفان و بنده مقرب درگاه خدا شدن نیاز به داشتن دین کامل نیست .وقتی یک اصل دین مورد توجه قرار نگیره ایا دین انسان کامله.که به عرفان میرسه؟؟
    اگر چیزی که نوشتم درست باشه میتونه این برداشت هم وجود داشته باشه که قبول امامت حکم یه کاتالیزگر رو برای تعالی معنوی یک شخص مسلمان داره ودر نبودشم انسان میتونه به تعالی معنوی برسه وقبول کردنش امر واجبی نیست(( نمیگم اینطوره هاولی همچین برداشتی هم ممکن وجود داشته باشه))
    ؟؟؟؟

    • سلام
      وممنون
      اهل سنت هم مانند ما قرآن و اهلبیت علیهم السلام را دارند (اکثرا) فقط امام نمیدانند
      لذا دور از نظر نیست که به شناخت نظری برسند.
      ولی عرفان حقیقی و عملی تحت ولایت اهلبیت علیهم السلام محقق میشه که باید گفت دسته ای از اهل سنت دارای ولایت اهلبیت علیهم السلام هستند و تقیه میکنند.
      استادی میفرمودند :
      کمالات انسانی و خلیفه الهی شدن هیچ ارتباطی با دارای کرامت بودن نداره
      کسی که ولایت داره مظهر صفات الهی میشه والا هیچ!

      مرتاضهایی هستند که اصلا اسلام هم ندارند ولی به برخی ازکرامات در اثر ریاضت میرسند و این احراز کمال انسانی نیست. و در دنیا و آخرت دردی را از آنها مداوا نمیکنه.
      بخاطر همینه که شما یک حرکت،که عامل نجات عده‌ای بشود، مانند قیام امام حسین علیه السلام و یا انقلاب اسلامی ایران، در بین آنها نمیبینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *