خانه / شبهات قرانی / بهترین شیوه در باب بررسی قرآن…

بهترین شیوه در باب بررسی قرآن…

  در مورد روش استدلال کتاب نقد قرآن :

 

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز  

دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد!

{گفته ناقد قرآن  :        اين کتاب چون در پي بررسي قرآنست منبع اولش صرفا قرآنست و اگر آيهاي وضوح کافي نداشت براي فهم معني آن به سنت مراجعه مي شود. سنت هم فقط سنت معتبر، شامل کتب معتبر احاديث نبي ، مخصوصا صحيح بخاري و مسلم ، و شامل سيره رسول الله ابن اسحق و ابن هشام و تاريخ طبري. به معتبرترين تفسيرهاي موجود هم مراجعه مي شود براي اينکه مفهوم آيه اي با توجه به قرآن و سنت روشنتر شود نه اينکه نظر مفسر، اصل قرار داده شود.}

 


 

پاسخ:

بهترین شیوه در باب بررسی قرآن ، بررسی آیات توسط خود آیات است.

چرا که قرآن کتابی کامل است و آیاتش همدیگر را تبیین می کنند گو اینکه در روایات هم داریم

“ان القرآن یفسر بعضه بعضا”   و یا اینکه  “ان القرآن ینطق بعضه بعضا”

یعنی قرآن خودش خودش را تفسیر میکند

اگر قرار باشد پای روایات را در تفسیر و تبیین دقیق تر قرآن به میان بکشیم ، همراه با این کار، سلائق مختلف را نیز به میان آورده ایم.

در بین روایات ، صید روایتی یقینی کاری فوق تخصصی است و از آنجا که فرق مختلف اسلامی دیدگاه های مختلفی در رابطه با علوم مربوط به سنجش حقانیت حدیث دارند ، در فهم مقصود آیات به جمع بندی جامعی نخواهیم رسید.

ضمن اینکه اگر خود قرآن مبین قرآن باشد نشانه قوت این مجموعه آسمانی می باشد.

ضمنا بزرگان اسلام فرموده اند: روایات را به قرآن عرضه کنید، اگر مخالف قرآن بودند آنها را دور بریزید . پس چگونه میتوان در موارد اختلاف ، سخن ار روایات گفت؟!

اگر هم قرار باشد از روایات استفاده شود حتما بایستی از روایات اهل بیت طهارت علیهم السلام ، آنهم با شرایطی خود ایشان فرموده اند استفاده شود.

چرا که قرآن فرموده:

لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ‌ (۷۹)

كه جز پاك‏شدگان بر آن دست نزنند ،

﴿الواقعة، ۷۹﴾

همچنین به صراحت فرموده :

اهل البیت پیامبرص ، ذوی القربای رسول ، اهل مباهله ، شان نزول هل اتی ، صاحبان غدیر مصداق طهارت هستند.

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيراً (۳۳)

خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [ پيامبر ] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند .

﴿الأحزاب‏، ۳۳

..قُلْ لاَ أَسْأَلُکُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى (۲۳)

بگو : « به ازاى آن [ رسالت ] پاداشى از شما خواستار نيستم ، مگر دوستى درباره نزدیکانم»…

﴿الشورى‏، ۲۳

قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلاً (۵۷)

بگو : « بر اين [ رسالت ] اجرى از شما طلب نمى‏كنم ، جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [ در پيش ] گيرد . »

﴿الفرقان‏، ۵۷

که این دو آیه خصوصا با توجه به حدیث کساء منقول از فریقین ، فقط در انحصار اهل بیت ع که اولاد معصوم پیامبرند میباشد.

فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِينَ‌ (۶۱)

پس هر كه در اين [ باره ] پس از دانشى كه تو را [ حاصل ] آمده ، با تو محاجه كند ، بگو : « بياييد پسرانمان و پسرانتان ، و زنانمان و زنانتان ، و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم ; سپس مباهله كنيم ، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم . »

که حضرت پیامبر ص اهل بیت کساء علیهم السلام را با خود برای مباهله بهمراه بردند .

﴿آل‏عمران‏، ۶۱﴾

إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لاَ نُرِيدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَ لاَ شُکُوراً (۹) … فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذٰلِکَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً (۱۱)

« ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم.. . پس خدا [ هم ] آنان را از آسيب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت .

﴿الإنسان‏، ۹﴾و﴿الإنسان‏، ۱۱﴾

 

 

کسی که جهل به خود و خدا دارد یقینا از ” کتاب انسان و خدا ” یعنی قرآن ، کمترین بهره را خواهد برد. پر واضح است که از بالاترین مصادیق نجاست، “جهل” است.

 

در هر صورت اینکه ما شبهات و انتقاداتی که به قرآن ایراد شده را با قرآن پاسخ بدهیم بدون تردید مورد قبول همه خواهد بود.

 

 

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

به نام خدا اینجانب سید رضا طباطبایی قم متولد تهران 1349 در طول حدود 45 سال عمری که از خدا گرفته ام ، دنبال شناخت خدا هستم . با توجه به حساسیتی که در اعتقادات دارم ، تا مطلبی قطعی نباشه بهش معتقد نمیشم . از نظر هوش و ذکاوت ، بحمدالله بد نیستم . اکثر سالهای تحصیلی ، بعنوان شاگرد اول مدرسه بودم و علاقه وافری به صنعت دارم . حدود 20 سال از محضر اساتیدی مثل: آیه الله شیخ محمد تقی زاهدی ره که از اقطاب توحید بودند و ایه الله بهجت ره مستفیض بودم و از حضرات آیه الله جوادی آملی حفظه الله آیه الله حسن زاده آملی حفظه الله بهره ها برده ام . کتابهایی نوشته ام که یکی از آنها در دو جلد توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ شده "به سوالهای کودکان راجع به خدا پاسخ بدهیم" شرح دعای عرفه "تولدت مبارک" کتاب "آیا قران واقعا معجزه است؟" کتاب "شرح جامعه کبیره" کتاب "شرح دعای ندبه" تا خطبه 164 نهج البلاغه را شرح کرده ام و بفضل او ادامه دارد . که بصورت صوتی موجود است ، و انشالله مکتوب میشود . کتاب "نکات مهم " و چندین دستنوشته دیگر اکنون در همین سایت مشغول پاسخ به " نقد قرآن " دکتر سها هستم و عمده مطالب را از تراوش ذهن خود بیان و ایراد میکنم .

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

2 دیدگاه

  1. بیان علمی مسئله ی رتق و فتق و دحو الأرض :

    دحو الأرض، گسترده شدن سطح خشکی زمین است بعد از آب گرفتگی و سنّت تکوینی عالم طبیعی به اذن الله بر آن است که کعبه ی حق متعال، در هر دوره در همان نقطه بر پا گردد که اوّلین بار بر اساس قُبّه الأرض سر از آب بیرون آورده باشد.
    موضوع رتق و فتق در علم شریف هیئت و نتایج مترتّب بر آن، از مطالب بسیار عرشی است که عنوان رساله ای از حضرت آیت حقّ و یقین ، طود عظیم تحقیق و تفکیر، علاّمه حسن زاده آملی قرار گرفته است.
    مطلب بدین قرار است که : مراد از رتق و فتق، رتق و فتق دو دائره عظیمه مُعَدِّلُ النَّهار و مِنطَقَهُ البُروج است و این دو عظیمه، از دوائر هفت گانه ی عظام اند که در فن و علم شریف هیئت، مورد بحث قرار می گیرد. اکنون دائره عظیمه شمسیّه را یعنی مِنطَقَهُ البُروج از دائره مُعَدِّلُ النَّهار به مقدار بیست و سه درجه و بیست و چهار دقیقه ی فلکی مِیل است که آن را میل کلّی نامند و نیز این میل در هر سال شمسی، به مقدار ۴۶۸/۰ ثانیه رو به انتقاص (کاهش و کم شدن) است ؛ یعنی همه ی سیّارات و ثوابت اعم از کهکشان ها و غیر آن و خلاصه همه ی اَجرام عِلوی، با ثبات و نظم و نضد خاصّی که دارند، هر سال به مقدار مذکور به سوی جنوب می روند که در نتیجه در حدود ۱۸۶ هزار سال بعد، دائره مِنطَقه که مِنطَقه، حرکت ثانیه است، با مُعَدِّلُ النَّهار انطباق می یابد که این انطباق را « رَتق » نامند و رتق یعنی بستن و « فَتق » یعنی گشودن و باز شدن و انفتاح است.
    وقتی این انطباق حاصل گردد، آب همه جای سطح کره ی زمین را فرا می گیرد و روزگار این دوره ی آدمیان به سر می آید و پایان می یابد.
    حال این دائره شمسیّه به سوی شمال مُعَدِّل منفتح می شود مثل دوره ی فعلی ما، و یا به سوی جنوب مُعَدِّل مِیل پیدا می نماید. در نتیجه در این انطباق و انفتاح، به اتّفاق همه ی ارصاد قدیم و جدید، مُعَدِّل ثابت است و دائره مِنطَقَهُ البُروج که مِنطَقِه فلک ثوابت است، در حرکت است.
    بعد از انطباق و رتق مِنطَقِه و مُعَدِّل، وقتی مِنطَقَهُ البُروج یا همانند دوره ی پیش در جهت شمال دائره استوای سماوی ( یعنی مُعَدِّل ) انفتاح می یابد و یا بالعکس در جهت جنوب دائره سماوی انفتاح می یابد، کیف کان « دَحوُ الأرض » پدید می آید و در صورت اوّل، باز خشکی زمین به سمت شمال خواهد بود و دریا به سمت جنوب و در صورت دوم به عکس، … و در هر صورت بسان دوره ی گذشته، خلقت آدم پیش آید.
    برگرفته از کتاب : اسرار حج و تجلي اعظم ، داود صمدي آملی ، قم ، نور السجاد ، طبع اول ، ۱۳۸۶ ، صفحه ي ۵۹ – ۶۱
    ………………………………………………………………………………………..

    در تأیید این عبارات علمی و رتق و فتق و دحوالأرض سه آیه در قرآن آمده است :
    ۱- « أَوَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالاَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلاَ يُؤْمِنُونَ » ، (سوره انبیاء ، آیه ۳۰) ؛
    آيا كسانی كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمان ها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‏ای را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمی‏آورند.
    ۲- « وَ الآرضَ بَعدَ ذَلِکَ دَحَئهَا » ، (سوره نازعات ، آیه ۳۰ ) ؛ زمین را پس از آن بگسترد .
    ۳- « وَ الاََرْضِ وَ مَا طَحَئهَا » ، (سوره شمس ، آیه ۶ ) ؛ سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد. (طَحو هم به معنای دَحو یعنی گستردن می باشد.)

    • سلام
      ضمن تشکر
      حقایق قرآن به تدریج برای بشر شناخته خواهد شد،و کاش با منطق قوی آنچه از حقانیت قرآن بیان شده، بعلاوه اینکه هرگز کوچکترین ایرادی به این کتاب وجود نداره را دستمایه ایمان قوی به کلام الله قرار دهیم و خوش عمل کنیم و زیر سایه الطاف قرآن سرزنده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *