اما راجع به محیط زدگی قرآن(بت حقیقی،همان “من” است)!

اما راجع به محیط زدگی قرآن(بت حقیقی،همان “من” است)!

(نقاد ادعا کرده قرآن تحت تاثیر محیط عربستان که بت پرستی رایج بوده، محور اصلی قرآن را مبارزه با بت پرستی قرار داده غافل از اینکه اینهمه بحث از بت پرستی به درد نقاط دیگر جهان و یا آینده جهان بشریت نمی خورد.

مثال دیگرش  که گفته در قرآن به نقش باد در پیش راندن کشتی اشاره شده غافل از اینکه بزودی کشتی موتوری خواهد آمد !!!)

خلاصه پاسخ:

آنچه که در معارف اسلامی بعنوان بت حقیقی مطرح شده که بایستی با آن مبارزه کرد و آنرا را شکست، بت نفس است؛ بت منیت است؛ بت توجه به غیر خداست.و این حقیقت مربوط به انسان خاصی در زمان و یا مکان خاصی نیست تا سها بگوید قرآن محیط زده است! بلکه تمام آحاد افراد بشر، در تمام اطوار تاریخ، بایستی با بت های درون خود مبارزه کنند.

اما راجع به بت پرستی :

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک

دشمن ترین دشمن تو، نفس توست که در بین دو پهلوی توست.

قرآن میفرماید:

أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلٰهَهُ هَوَاهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَيْهِ وَکِيلاً 

آيا آن كس كه هواىِ [ نفس ] خود را معبود خويش گرفته است ديدى ؟ آيا [ مى‏توانى ] ضامنِ او باشى ؟

﴿الفرقان‏، ۴۳﴾

 

بت در معارف قرآنی چیست؟

بت در معارف قرآنی گاهی همین نمادهای سنگی و چوبی است که مبارزه با آن در تمام ادیان مطرح شده و ابراهیم علیه السلام اسوه ای در این زمینه است:

فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلاَّ کَبِيراً لَهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ‌ (۵۸)

پس آنها را جز بزرگترشان را ريز ريز كرد ، باشد كه ايشان به سراغ آن بروند .

﴿الأنبياء، ۵۸﴾

اما آنچه که در معارف اسلامی بعنوان بت حقیقی مطرح شده که بایستی با آن مبارزه کرد و آنرا را شکست

بت نفس است؛

بت منیت است؛

بت توجه به غیر خداست.

 

 

با دلم گوید کسی بت پرستی خود پرستی
بر دل عاشق مگو پا گذارم پا گذارم

یا…

آینه آن روز که گیری به دست        خودشکن آن روز مشو خودپرست
یا…
حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم
 خوشا دمی که از این چهره پرده درفکنم
چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست
روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم
عیان نشد که چرا آمدم کجا بودم
دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم
چگونه طوف کنم در فضای عالم قدس
که در سراچه ترکیب تخته بند تنم
بیا و هستی حافظ ز پیش او بردار
 که با وجود تو کس نشنود ز من که منم

اینکه در قرآن آمده   وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعَاکِفِينَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ (۱۲۵)

و چون خانه [ كعبه ] را براى مردم محل اجتماع و [ جاى ] امنى قرار داديم ، [ و فرموديم : ] « در مقام ابراهيم ، نمازگاهى براى خود اختيار كنيد » ، و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه : « خانه مرا براى طواف‏كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد . »﴿البقرة، ۱۲۵﴾

القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْكِنْ حَرَمِ الله غيَرَ الله

قال الصادق عليه السلام : دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غير خدا را ساكن مكن .

بحار الانوار، ج ۷۰، ص ۲۵

 

ضمن اینکه ظاهر آیه، پاک کردن خانه خدا از لوث بت هایی مثل لات و عزی و هبل است لکن آنکه بهره اندکی از معارف دارد میداند که منظور حقیقی از بیت؛ دلهای مومنین است و منظور از بت؛ بت کبر و منیت است که در وحله اول زدودن نجاست شرک است که از نظر قرآن با آب اسلام پاک می شود، بعد از آن گناهان که با آب توبه، بعد از آن صفات رذیله که با آب مجاهده با نفس و بعد از آن توجه به غیر خدا که با آب معرفت شسته و پاک می شود.

و این حقایق مربوط به انسان خاصی در زمان و یا مکان خاصی نیست تا سها بگوید قرآن محیط زده است! بلکه تمام آحاد افراد بشر، در تمام اطوار تاریخ، بایستی با بت های درون خود مبارزه کنند.

حال بنگرید بیوگرافی این نقاد را که بهترین وصفشان همین تعبیر قرآن است:

لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ‌ (۷۹)

كه جز پاك‏شدگان بر آن دست نزنند ،﴿الواقعة، ۷۹﴾

چه باید گفت در مورد این نقاد که بقول قران:

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ‌ (۲۲)

قطعاً بدترين جنبندگان نزد خدا كران و لالانى‏اند كه نمى‏انديشند .

﴿الأنفال‏، ۲۲﴾

که امثال این نقادان حتی درک سطحی از معارف اسلام و انسان ندارند!

براستی که

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِيراً مِنَ الجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَ يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لاَ يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَ يَسْمَعُونَ بِهَا أُولٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ‌ (۱۷۹)

و در حقيقت ، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم . [ چرا كه ] دلهايى دارند كه با آن [ حقايق را ] دريافت نمى‏كنند ، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند ، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند . آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند . [ آرى ، ] آنها همان غافل‏ماندگانند .

﴿الأعراف‏، ۱۷۹﴾

و این لطیف موزون که:

مدعی خواست که آید به تماشا گه راز

دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد!

درباره ی سید رضا طباطبایی قم

به نام خدا اینجانب سید رضا طباطبایی قم متولد تهران 1349 در طول حدود 45 سال عمری که از خدا گرفته ام ، دنبال شناخت خدا هستم . با توجه به حساسیتی که در اعتقادات دارم ، تا مطلبی قطعی نباشه بهش معتقد نمیشم . از نظر هوش و ذکاوت ، بحمدالله بد نیستم . اکثر سالهای تحصیلی ، بعنوان شاگرد اول مدرسه بودم و علاقه وافری به صنعت دارم . حدود 20 سال از محضر اساتیدی مثل: آیه الله شیخ محمد تقی زاهدی ره که از اقطاب توحید بودند و ایه الله بهجت ره مستفیض بودم و از حضرات آیه الله جوادی آملی حفظه الله آیه الله حسن زاده آملی حفظه الله بهره ها برده ام . کتابهایی نوشته ام که یکی از آنها در دو جلد توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ شده "به سوالهای کودکان راجع به خدا پاسخ بدهیم" شرح دعای عرفه "تولدت مبارک" کتاب "آیا قران واقعا معجزه است؟" کتاب "شرح جامعه کبیره" کتاب "شرح دعای ندبه" تا خطبه 164 نهج البلاغه را شرح کرده ام و بفضل او ادامه دارد . که بصورت صوتی موجود است ، و انشالله مکتوب میشود . کتاب "نکات مهم " و چندین دستنوشته دیگر اکنون در همین سایت مشغول پاسخ به " نقد قرآن " دکتر سها هستم و عمده مطالب را از تراوش ذهن خود بیان و ایراد میکنم .

همچنین ببینید

مراحل شکل گیری جنین

ناقد گفته : ادعای قرآن مبنی بر پیدایش بافت استخوان بعنوان اولین بافت تخصصی در ...

7 دیدگاه

  1. سلام
    علامه حسن زاده در خصوص رتق و فتق رساله ای دارند که بخشی از آن را خدمتتان ارسال کردم
    التماس دعا

  2. یه مسئله دیگه وب سایتتتون خیلی وبلاگی است… در نوشتار هم دقت بفرمایید …. نیازی نیست که هر فونت و رنگی که دم دستتون اومد در مطلبتتون جا بندازید…

  3. من سالهاست دنبال پاسخی قانع کننده در مورد ایه ۳۳سوره شوری هستم همان که میگوید اگر باد بایستد کشتیها از حرکت میاستند لطف میکنید اگر جواب خوبی داشتید برایم ایمیل کنید مرسی

    • سلام
      ضمن تشکر
      آیا در زمانی که کشتی ها بادبانی بودند ، امر غیر از این بود؟
      پس باد ، برای ما بعنوان یکی از آیات الهی بشمار میرود که نه فقط در جهت حرکت کشتیها (حتی امروزه) موثر است بلکه بسیاری از وقایع حیاتی توسط آن انجام میشود.
      جابجایی ابرها
      امواج دریاها
      بارور شدن گیاهان وهزاران برکتی که در عالم ایجاد میکند!
      حال به صرف اینکه ما توفیق اینرا یافتیم که از ابزار دیگر نیز در حرکت کشتی مدد بگیریم، آیا رحمت بودن باد از جانب خداوند برای بشر زیر سوال میرود؟

  4. سلام. به نظرم یه طلبه مبتدی میتونه به تمام شبهاتی که در کتاب نقد قرآن اومده جواب بده. فرزندان نا مشروعی که این کتاب را تدوین کردن هر را از بر (صغری را از کبری در مقدمه کتاب)تشخیص نمیدن چطور به خود جرات تالیف این کتاب را دادن. به قول فردوسی: هنوز از دهان بوی شیر آیدش/ همی رای شمشیر و تیر آیدش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *